Medialna dominacja czasopism i portali popularnonaukowych

portale tematyczneJeszcze kilkanaście lat temu na rynku polskim po zmianie ustroju na rynku prasowym panował nie tylko kryzys, ale również niewyobrażalny chaos. Wydawało się, że większość tytułów nie przetrwa w zderzeniu z brutalną rzeczywistością, tym bardziej, że coraz częściej polskie czasopisma zostawały wypierane przez tytuły i wydawnictwa zagraniczne. Z czasem okazało się jednak, że stabilizacja jest jak najbardziej możliwa. Dzięki uporządkowaniu medialnemu dziś na rynku prasowym znajdują się nie tylko tytuły ciekawe, ale również bardzo różnorodne. W zależności od potrzeby nawet w zwykłym kiosku można otrzymać miesięcznik ogrodniczy, magazyn medyczny czy czasopisma dla kobiet w ciąży. Rozwój prascy umiejętnie pokrywa się dziś z rozwojem internetu. Media w sieci w żaden sposób nie zagrażają dziś mediom specjalistycznym, ponieważ większa część społeczeństwa uwielbia kupować magazyny w tradycyjnej formie, by móc je przeglądać w drodze do pracy czy podczas lunchu.

 Czasopisma popularnonaukowe wiodą prym na rynku

Na rynku od jakiegoś czasu pojawiają się magazyny, które mają przekazać przeciętnemu czytelnikowi wiedzę specjalistyczną w przystępny i łatwy do zapamiętania sposób. Mowa oczywiście o magazynach popularno-naukowych. W cenie są dziś przede wszystkim takie czasopisma jak magazyn medyczny. Czytelników interesują dziś przede wszystkim ciekawostki związane z dziwnymi przypadkami medycznymi. Wielu odbiorców korzysta również z możliwości otrzymania porady dotyczącej swojego stanu zdrowia. Dzięki nowoczesnym technologiom specjaliści często odpowiadają nie tylko na listy zamieszczone w określonym numerze, ale starają się również wysyłać e-maile w odpowiedzi na zapytania w formie elektronicznej. Innymi magazynami budzącymi dziś zainteresowanie odbiorców są czasopisma motoryzacyjne. Te ostatnie szczególnie upodobali sobie panowie. Z kolei kobiety wolą kupować pisma nie tyle popularno-naukowe co stricte przeznaczone dla płci pięknej. Takie magazyny dotyczą przede wszystkim najnowszych trendów w modzie czy obiecujących fryzur na następny sezon. Warto również dodać, że zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn powstają dziś tak zwane magazyny lifestylowe. W przypadku kobiet może to być Viva, Elle czy Avanti, natomiast jeśli chodzi o mężczyzn prym wiedzie niezmiennie od kilku lat na rynku wydawniczym magazyn Logo.

Magazyny hobbystyczne są dziś w cenie

Wiele osób decyduje się na magazyny hobbystyczne. Tych na rynku jest w zasadzie jeszcze więcej niż czasopism popularno-naukowych. Warto dodać, że trudno zdefiniować również kategorię hobbystyczną, ponieważ niektórzy czytelnicy uważają magazyny stricte naukowe za te, które należy wrzucić do worka z napisem hobby. Jakby jednak nie było do najpopularniejszych magazynów hobbystycznych należą tytuły wędkarskie, ogrodnicze czy architektoniczne. Te ostatnie sprawdzają się dziś doskonale w przypadku aranżacji ciekawych pomieszczeń mieszkalnych czy też biurowych, dlatego interesują nie tylko odbiorców damskich, ale również i męskich. Warto również zaznaczyć, że w przypadku tego rodzaju tytułów nie dzieli się prasy na damską i męską. Można jedynie na podstawie statystyk domniemywać, iż dane czasopismo cieszy się większą popularnością tej lub innej płci.

Warto korzystać z prasy rozwijającej wiedzę

medytacjaNa rynku obok magazynów stricte naukowych, popularno-naukowych czy hobbystycznych znajdują się również wydania odbiegające nieco od formy pozostałych pism. Mowa oczywiście o wszelkiego rodzaju prasie, która rozwija wiedzę dzięki wykonywanym ćwiczeniom czy rozwiązywanym krzyżówkom. Taka forma spędzania czasu jest o wiele bardziej wskazana również dla młodszych obywateli, na przykład w czasie podróży. Warto bowiem uczyć dziecko, że zabawa i nauka w tradycyjnej formie może być równie przyjemna co organizacja czasu przy użyciu telefonu komórkowego, tabletu czy też laptopa. Wśród dorosłych od wielu lat największym zainteresowaniem cieszą się krzyżówki, które rozwiązujemy w drodze do pracy w tramwaju, autobusie czy pociągu oraz podczas przerwy obiadowej. Takie zadania nie tylko wzbogacają użytkownika o nową wiedzę, ale również niezawodnie ćwiczą pamięć.

Być może za jakiś czas prasa specjalistyczna przestanie mieć tak duży wpływ na społeczeństwo. A przynajmniej ta tradycyjna, ponieważ media w sieci nie są zagrożone – potocznie rzecz nazywając – wyginięciem. Zanik prasy drukowanej może w niedalekiej przyszłości stać się faktem dokonanym, jeśli urządzenia takie jak czytniki czy tablety staną się bardziej popularne. Dziś trzeba bowiem przyznać, że nie cieszą się w Polsce takim zainteresowaniem, jak to się dzieje w niektórych krajach zachodnioeuropejskich. Jakby jednak nie było statystyki są oczywiste. Polacy lubią korzystać z magazynów specjalistycznych w formie tradycyjnej, a co więcej mają swoje ulubione tytuły. Jakby jednak nie było niektórzy wolą czytać magazyn medyczny, inni kierują się w stronę czasopism technicznych. Na rynku znajduje się tak różnorodny wybór, że w zasadzie każdy obywatel polski potrafi podać choć jeden tytuł magazynu specjalistycznego.